Nyt 35-vuotiaana olen vihdoin viimein tajunnut, että olen hyvä juuri tällaisena kuin olen! Jep - se on totta, että teen superpaljon kirjoitusvirheitä, unohdan asioita enkä jaksa keskittyä yksityiskohtiin. Aivoissani numerot, kirjaimet ja sanat menevät sekaisin tai tippuvat pois. Voin myös vaikuttaa vähän tompelolta. Mutta sellainen minä olen, ja miksi meidän edes pitäisi mennä yhden kaavan mukaan - olla samanlaisia ja arvostaa vain tietynlaista osaamista?

Olen oman tieni kulkija. Haluan elää täysillä, koska elän vain kerran. Haluan myös olla rehellinen itselleni ja muille sekä opettaa lapsilleni, että muiden miellyttäminen ei ole mistään kotoisin. Röyhkeä en ole, rehellinen vain. Itselleni ja muille. 

“En usko, että tosta voi tulla mitään”

Saan edelleen iskuja, jotka kyllä sattuvat. Haluan kuitenkin olla niiden yläpuolella ja uskoa itseeni ja ihmisiin, jotka tukevat ja uskovat minuun. Lukivaikeus on isoin kipukohtani. Olen  kantanut siitä häpeää, ja se on saanut minut tuntemaan itseni riittämättömäksi ja vialliseksi. Avasin MyDyslexia -sivuston, koska halusin lopettaa häpeämisen ja auttaa itseäni sekä muita. Teen tätä koko sydämelläni, vaikka olen saanut kuulla kommentteja, “en usko, että tosta voi tulla mitään”, “vedät tällä koko urasi vessanpöntöstä alas”, “kukaan ei tule enää palkkaamaan sinua”, “teet kärpäsestä härkäsen” jne.

Ehkä tähän sopiikin sanonta “älä heitä helmiä sioille”. Jos ei ole ymmärrystä ja empatiaa, niin ei voi edes olettaa, että ymmärtää. Mutta keneltä se on pois, jos auttaa lasta opintiellä ja vahvistaa lapsen minäkuvaa? Kysynpä vain!

Itse kuitenkin uskon tähän, ja palaute asiakkailtani, lukihäiriöisten lasten äideiltä, on ollut todella pysäyttävää ja saa minut jatkamaan entistä päättäväisemmin työtä, jonka olen aloittanut.

Konkreettista apua ja apuvälineitä voi olla vaikea löytää 

Tiedän, että jokainen äiti ja isä, jonka lapsella on lukivaikeus, haluaa auttaa ja tukea lastaan optimaalisella tavalla. Ikävä kyllä, konkreettista apua ja apuvälineitä on kuitenkin vaikea löytää. 

MyDyslexia -kaupasta löytyy parhaat apuvälineet oppimiseen. Kaikki apuvälineet, pelit ja kirjat ovat tarkan seulan kautta valittu. Ne ovat pedagogisia välineitä, joita käyttävät myös opettajat, erityisopettajat ja puheterapeutit. Tuotteet sopivat myös heille, joilla on dyskalkulia (oppimisvaikeus matematiikassa), autismikirjon piirteitä, add, adhd tai aistiyliherkkyys. Apuvälineitä löytyy siis keskittymiseen, lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen.

Apuvälineet eivät yksin riitä

Apuvälineiden tarjoaminen on tärkeä juttu, mutta koen tämän lisäksi, että asiasta pitäisi puhua enemmän kotona, koulussa, somessa ja yrityksissä. Monet eivät oikein ymmärrä, mitä lukivaikeus tarkoittaa ja mitä asialle voi tehdä, vai voiko mitään. Ja kaikkein ikävintä on, että ei ymmärretä, että näillä lapsilla on erityisiä vahvuuksia. Tämän takia olen aloittanut webinaarien pitämisen, joissa kerron tarinani ja dysleksian aiheuttamat haasteet. Kerron myös konkreettisia vinkkejä, kuinka auttaa lukivaikeuden omaavaa lasta. Vastaan myös kaikkiin mahdollisiin aihetta koskeviin kysymyksiin. On suuri etuoikeus saada olla mukana perheiden dysleksia-matkassa mukana ja tunnistamaan ja vahvistamaan niitä positiivisia puolia dysleksiassa, jotka tekevät näistä lapsista erityisellä tavalla ainutlaatuisia. 

Dyslektikon vahvuudet 

  • Kyky yksinkertaistaa asiat ja nähdä olennainen
  • “Out of the box” -ajattelu ja sitä kautta kyky muuttaa maailmaa
  • Hyvät ongelmanratkaisutaidot - kyky ratkaista asiat eri tavalla
  • Kyky lähtevät rohkeasti tekemään ja kokeilemaan
  • Luovuus
  • Kyky tunnistaa tavat oppia asioita tehokkaasti
  • Omien vahvuuksien tunnistaminen

Dyslektikot voivat olla iso mahdollisuus ja voimavara, jos heidät vain nähdään ja annetaan heille mahdollisuus. Tarvitaan ihmisiä, jotka ajattelevat asioita eri tavalla ja vievät asioita eteenpäin. Mutta jos heitä ei tueta ja auteta, on myös iso riski, että he syrjäytyvät. 

Ollaan sellaisia kuin olemme - ja annetaan vahvuuksien tulla esille! 

P.S. Tiesitkö, että jopa 20 %:lla suomalaisista lapsista on jonkinasteinen oppimisen haaste. Lukivaikeus nähdään usein negatiivisena, vaikka todellisuudessa useimmilta dysleksia-lapsilta löytyy ainutlaatuisia lahjoja ja kykyjä. Tuetaan tulevaisuuden timantteja parhaalla tavalla ja keskitytään positiivisiin puoliin.

Seuraavaa webinaari!

kommentit (0)

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista 🌟